Mål måste ha delmål

Att sätta upp mål är egentligen inte så svårt det är vägen till målet som kan vara krångligt. Samtidigt tror jag att det handlar om att då är målet för långt bort. Är målet stort behövs det delmål, online delmålet blir då en stolpe som kan vara lättare att nå.  Så har jag tänkt med min artros. Jag inser att jag inte kommer bli helt smärtfri bara genom att knäppa med fingrarna. Jag inser att det kan ta tid och att det mesta jobbet måste jag göra själv. Målet är att bli frisk, treat men ett delmål är att jag ska ha mindre smärta.  När jag nått upp till Delmålet handlar det om att jag ska kunna göra saker utan att behöva tänka på att det kan ge värk.  Skulle det mot all förmodan  bli operation så ska jag i alla fall  gjort det jag kan för att det ska bli bra.

Det jobb jag gör själv är att ta hand om det som jag och ingen annan kan göra. I just artros sammanhanget handlar det om att ta hand om mig själv på bästa sätt och lyssna på de som kan mera.  Inte som jag brukar göra hitta på egna lösningar.  Här handlar det om att lyssna på det som sägs till mig och inte leta undermeningar.

Nu har jag tagit till mig reglerna och lagarna som professionen givit mig. Nu är det inga nyheter utan faktiskt sånt jag redan visste till orden men inte inom mig.  Här pratar vi träning och åter träning.  Jag har fått till mig att om man som jag har ont i höft lär det dyka upp artros på andra ställen också. Så idag tränar jag allt som jag kan och vet jag ska träna. Det börjar med 30 minuter intensivt cyklande, därefter är det höften som ska tränas genom att göra töjningar och övningar som kanske gör lite ont men gör nytta. För två veckor sedan gick jag runt i träningsdojjor hela tiden som jag slapp knyta.

Idag så visst tog det lite tid, men knytskor blev det och strumporna tog jag på samtidigt som jag tränade att töja höften.  Egentligen handlar det om att byta livsstil,  Redan i våras hoppade jag på 5-2 modellen. Den har haft sin inverkan, till och med så att jag idag  med glatt hjärta kan shoppa runt i min egna garderob. 🙂 Fast snart måste jag ge mig ut och shoppa i Lindex affären, vilket inte är helt otrevligt utan tvärt om.

I alla fall efter höftträningen är det knä träning som görs. På kvällarna när jag sitter och tittar på tv så blir det att träna händerna tummarna och fingrarna.  Innan artros skolan visste jag inte om att jag antagligen hade ledbesvär i händerna, men då insåg jag att det antagligen var så.  Jag har ju nästan slutat måla för att jag ibland har svårt att få upp färgtuberna och när jag ritar får jag ont eller nästan som kramp i händerna.

Dagarna går nu åt till träning minst en timma varje dag, oftast blir det en och en halv timmar.  Men det är värt det och det gör underverk. Även om värken inte försvinner helt så är det en helt underbar känsla efter  träningen för då gör det mindre ont och det flyger runt en massa endorfiner i kroppen.

Jag har inte längre lika ont som jag hade förut och jag kan till och med gå bättre än jag kunde innan.

Nu till något helt annat som känns roligt i magen och ger energi. Kanske ska jag byta jobb, kanske är det inte helt annat men,  lite annorlunda och fortfarande så att jag ska jobba med människor, men på ett lite annorlunda sätt.  Det känns i magen att det kan bli bra, det känns så där kittlande spännande och roligt. Riktigt intressant och spännande.

På måndag och tisdag nästa vecka ska jag gå en utbildning som handlar om Support Employment . Även det kittlar lite i magen 🙂 ……

Lev idag just nu

Att leva i flödet är att sluta streta emot , utan följa de vindar som bär.

 

Författare: Carina Ikonen Nilsson

2009 skrev jag boken Jag föredrar att kalla mig impulsiv. Idag är jag ute och pratar om Npf hur det kan funka och vad som inte funkar. En och annan bok säljer jag också.

En kommentar till “Mål måste ha delmål”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *