Ett inlägg till om Dagsljuset


som belyser det där med Dagsljus och välbefinnande. Även inom vården har det bevisats att det är viktigt. En ledig dag idag. Vaknade tidigt och satt i soffan och drack mitt kaffe som vanligt. Därefter första koppen kaffe en dusch, sedan fixa diskmaskinen göra mera kaffe. Kaffet tog jag med mig ner i källaren för att sitta här och skriva. Igår blev det inte något inlägg. Jag var för trött, sov 26 minuter under föregående natt och tänkte att det blir en god natt som var natten till idag. Men icke det hjälpte inte att vara så trött för att önska sig en god natt sömn. Inte i natt. Oavsett nattsömn eller inte så är det en härligt ledig dag. En ledig dag för tvätt och annat. Ska allt hinna med och se min serie som jag börjat titta på.

Febern är borta nu bara hostan kvar. snart är jag frisk och kry igen så jag kan börja träna. Tänker allt att det kan bli kalla bad med när morgonen är min. Det har blivit mindre av lediga morgonar med det schemat vi har idag. hade kunnat bada idag med idag ville kroppen ha en varm dusch inget kallbad. Fast jag satt och funderade på det. Men bestämde mig för en dusch i stället.

Jag tänker fortsätta skriva om det viktiga dagsljuset. Det ljus som just nu i denna lite mörkare tid som kommer är så viktigt.

Kognitiva förmågor

Här uppe i vårt vackra land har vi stora skillnader mellan årstiderna, våra ljusa och mörka årstider ser man skillnader på vår hälsa. Vi har större hälsoproblem under den mörkare årstiden. Reglering av sömn, humör och vår vakenhet är en skillnad men även andra kroppsliga besvär. Dagsljuset påverkar sömnmönster, läng och kvalitet på vår sömn. Dagsljuset väcker upp oss och det mildrar depressioner. Inte nog med det det stärker även våra kognitiva förmågor.

Folkhälsomyndigheten har belys att ljuset är viktigt för vår hälsa och vårt välbefinnande. I vårdmiljöer är det särskilt viktigt. I vårdmiljöer är det viktigt.

Vårdmiljöer

  1. Det är tydliga skillnader mellan mörker och ljus som är särskilt viktiga för patienter med Demenssjukdomar.
  2. Depressiva tillstånd minskar vårdtiderna om vårdmiljön har god tillgång på dagsljus.
  3. Det har även visat sig ge effekter på nyopererade.
  4. Psykiska besvär gör vi då föredrar utsikter mot natur vara läkande.

Forskningen säger att det sambandet mellan ljustillgång och välbefinnande finns, Ju mera dagsljus gör att besvär rapporteras i minder utsträckning.

Sömnen påverkas av det blå ljuset.

Sömnen störs av det blå ljuset som våra bildskärmar och våra plattor ger oss. Det gäller att ta paus innan sänggåendet. Det har en påverkan negativt för vår sömn och dygnsrytm.

Kaffet på altanen.

Tänka sig att vi kan påverka bara genom att vara ute i dagsljuset. Det är inte så svårt en promenad om dagen kan räcka. Gör du det innan 10 på morgonen lärde jag mig redan i går, att är bästa tiden. Frisk luft, ljus och natur påverkar oss både fysiskt och psykiskt. Så enkelt att själv ta hand om sig själv. Fast nu inser jag att i bland behövs det mera än så. Men vi får göra vad vi kan för att ta hand om oss. Dagsljuset är gratis så vad säger du. Ska vi dricka vårt morgonkaffe på utsidan. Jag tänker att jag ska ta en stol och sätta mig på altanen då det börjar ljusna. För att sedan samla steg i morgonljuset när kaffet är uppdrucket.

Lev idag just nu, Igår finns inte kvar och morgondagen kommer först i morgon. Just nu gäller. Just nu.

Carina Ikonen Nilsson

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.