En norgeresa till att se tillbaka på.

Vilken resa vi gjort 160 mil på 4 dag, 40 mil om dagen säger det mig. Fast vissa gånger har vi kört längre. Idag körde vi bara 25 mil. Bilen har dragit 0.85 hela resan. Grymt bra, hur konstigt är inte det att en sådan stor bil kan dra så lite? En riktig snålbil har vi köpt. Den har verkligen fått bekänna färg vår Lvl^2 som är en Sunliving. Tror vi kör över 300 mil under semestern. Då är dom där 160 vi gjort nu inräknade. Vilken tur att vi tankat mest i Norge där dieseln är så billig, på vissa ställen. Idag när vi kom till Kongsvinger hittade vi igen billighetstappen. 18,19 några meter bort kostade den 20 något och några mil bort till 23 något. Jag gillar konkurrens. Gillar att någon vågar sticka ut. När vi kom till Charlottenberg slutade jag titta på bensinpriserna. Här är bensinen billigare än dieseln i Norge är det tvärt om. Där är dieseln billigast. Jo den där Ebba och Jimmie som lovade sänkning vid pump. Bara tomma ord när det begav sig. Men det visste jag redan innan. Dom fick inte min röst.

Tidslinjen under Juli månad.

Här är kartan på de ställen vi varit vid under dessa juli månad. Fjällen och Norge är de sista nästan två veckorna. Många mil har det varit.

Oväder

När vi kom till Bengtsfors, råkade vi ut för ett riktigt otrevligt oväder. Blixtarna slog ner runt omkring oss. Det regna och haglade stora hagel, vi var tvungna att stanna bilen. Översvämningar på flera ställen runt omkring i Bengtsfors och Billingsfors. Det regnade så det inte gick att köra bilen, vissa stunder. Åskan slog ner precis framför oss, där vi satt i bilen. Riktigt otrevligt och skrämmande. Nu är vi hemma igen. Hemma ut packade ur husbilen, bara att köra igång tvätt igen. Men det får vänta tills i morgon. Räcker med att jag lagat maten idag.

Norges svar på CCsnigel i Sverige

Campingen vi var på igår är Norges svar på den svenska Caravan club. Eller CC snigel som vi säger. En fin och trevlig camping var det men, jag var för trött för att njuta fullt ut. Dessutom bloggade jag, en dusch hann jag med i servicehuset som var rent och snyggt. Statistiken gjordes även och därefter stupade jag i säng.

Få bilar att pricka in i listan.

Har inte varit lika många bilar att registrera i mitt block denna gång. 432 Husbilar av olika märken har vi mött på denna resa. En tanke är att det är mindre bilar som åker till Norge. Jag kan inte förstå varför! Flest bilar av märket Adria så klart 44 bilar har vi mött. Strax där efter var det Hymer 41 bilar och på 3 dje plats kom Bustner med 36 bilar. Förra resan visade på dessa resultat. Klicka på länken så ser du.

Tack Norge för allt fint. Känner Tacksamhet.

Jag är innerligt tacksam och glad över att vi åkte dit. Det gav mig så många naturupplevelser. Det är så vackert i Norge. Visst det kostade en del att handla i Norge. Men mycket handlade vi av ren nyfikenhet. Gurkburken vi handlade handlade vi för det var så roligt med Agurk i stället för gurka. Visst det är många mil till Norge, men det är det till Stekenjokk med. Dieseln är billigare i Norge om du har is i magen och har ögonen med dig. Se till att ha diesel i bilen och lite på att det i vissa städer är väldigt billigt men i andra väldigt mycket dyrare. Vi har haft koll på priserna, det kan skilja flera kronor från tapp till tapp. Så billigt som vi tankat i Norge var flera år sedan vi tankade så billigt i Sverige.

Tommys fotosida.

Är du intresserad att se foton från vår resa, kan du gå in på makens Fotosida på FB. Det är han som är fotografen i familjen. Jag har liksom inte tid att ta kort. Jag har fullt upp med att uppleva. Jag tror aldrig att jag någonsin känt känslan att men idag måste jag ut och fotografera. Den känslan har maken ofta, även om han ibland struntar i den.

Måste bara visa den här Älgen som stod på ett ställe uppe till Fjells. Fjell säger man på norsk.

Vem kommer på något sådant? Jag åker rätt upp på fjellet och ställer mitt konstverk. Men inte klagar jag, det var hur kul som helst att se den. Jag tror att fler hade sett den om den stod i någon stad eller något sådant. Men sånt vet ju inte jag egentligen.

Trollveggen, Trollstigen

Åker du till Norge så är det något som heter Trollstigen, Trollstigen är ett måste. Men pga dimma så hoppade vi över det denna gången. Men det kommer flera gånger. Trollväggen besökte vi, vidunderlig utsikt och ett väldigt stort skrämmande vattenfall. Ett stort Troll tog emot oss där vid Trollveggen.

Trollväggen ligger i Romsdalen  och är Europas högsta lodräta bergvägg. Det är cirka 1700 meter i höjdskillnad från dalbottnen upp till toppen av väggen, 1000 meter lodrät bergvägg som delvis lutar 50 meter) utåt. Tydligen är det många som självklart fått idén att klättra upp förr dessa toppar. Hur man nu kan få en sådan idé, den hade jag aldrig ens vågat snusa på.

Nej nog för nu. Lev idag just nu, igår finns inte kvar och morgondagen kommer först i morgon. Just nu gäller.

Carina Ikonen Nilsson.
Har du sett vår bil LVL^2 någonstans?