Att hantera missförstånd på jobbet

Jag har gjort det igen. Vad har jag då gjort? Jo, jag har jobbat ett pass och har nu kvällen ledig. Började redan kl 7.00, så idag var jag uppe redan innan halv fem. Kaffet dracks snabbt, på med kläderna och iväg. Nästan en hel timme med bok under bilfärden. Efter det in i nyckelhuset för att hämta nycklar, och därefter traska till jobbet. Härligt att komma till jobbet på morgonen, dricka mera kaffe, läsa mail och skaffa mig information inför passet. Idag var det möte, så det blev mest att bara lösa morgonen.

När Skämt Går Fel

Lösa morgonen, jo det gjorde jag. Men jag råkade trampa någon på fötterna. Jag tror att jag redan gjorde det i helgen, men förstod inte att killen tog illa vid sig. För det gjorde jag inte. Men jag trampade på tårna eller till och med kränkte honom, helt utan att inse det. Jag är ju som jag är på jobbet och i helgen försökte jag skoja till det. Jag trodde verkligen inte att han tog illa vid sig när jag sa att det är bra att tanka. Idag blev det samma ord, men han tog illa vid sig och vägrade svara. Självklart var det inte min avsikt att kränka någon. Det är aldrig min avsikt. Men jag gjorde det, och nu sitter jag här och funderar på om jag på något sätt ska be om ett samtal. Det är inte min avsikt att kränka människor eller kolleger på jobbet. Det vill jag verkligen inte.

Reflektioner och Insikter

Samtidigt kan jag förstå att vissa kommentarer kan uppfattas olika beroende på dagsform eller personlig erfarenhet. Det är viktigt att vi alla känner oss bekväma på jobbet. Jag vet inte hur hans morgon har varit. Kanske hade han haft en riktigt dålig morgon. Så kommer jag där och igen berättar om att vi värderar det högt att vi tankar bilen. Kanske hade han inte sovit bra och orkade verkligen inte med att jag skämtade om det att vi gillar när bilen är tankad. Jag brukar inte springa runt och kränka mina kolleger. Jag värderar alla mina kolleger högt. Men av någon anledning blev det fel idag.

Att Läsa Situationer och Hantera Konflikter

Det här får jag ta tag i. Något måste göras och här är det jag som ska göra om och göra rätt. Jag inser nu, när jag sitter här under vår paviljong med handbollen på tv.

Förstår att han inte förstod att jag försökte skoja till det. Jag kunde kanske redan då i stunden sagt ”ursäkta, inte alls min avsikt att förminska, kränka eller göra dig illa”. Men jag blev så ställd av att han vägrade svara. Att han reagerade så konstigt. Kanske var det jag som reagerade konstigt. Nej, så där vill jag inte bli uppfattad. Här ska saker lösas på ett bra sätt. Kan jag inte lösa det, så ska jag i alla fall försöka. För jag har aldrig för avsikt att kränka någon av mina kolleger. Jag hoppas verkligen att han jobbar imorgon, då ska jag be om ett möte där jag kan försöka ställa till rätta.

Tips för att Hantera Liknande Situationer

  • Var uppmärksam på kroppsspråk och reaktioner: Om någon verkar bli obekväm eller reagerar starkt på vad du säger, kan det vara ett tecken på att något du sagt eller gjort inte mottogs väl.
  • Jag misstänker att han redan i helgen blev förnärmad över att jag i detalj förklarade att det går att tanka bilen innan du lämnar tillbaka den. Efter att du gjort allt det där du ska göra.
    • Be om feedback direkt: Om du märker att stämningen blir spänd efter något du sagt, fråga direkt och vänligt om allt är okej. Detta kan avväpna situationen och ge dig möjlighet att förklara dig eller be om ursäkt direkt.
    • Här missade jag helt att han inte alls var på samma våglängd.
    • Undvik känsliga ämnen: Känn av vilka typer av skämt eller kommentarer som är lämpliga för olika personer. Det som är roligt för en person kan vara sårande för en annan.
    • Jo jag misstolkade helt och hållet situationen och hans kroppsspråk.
    • Tänk innan du talar: Speciellt när det gäller humor eller kritik, tänk på hur dina ord kan uppfattas av andra. Försök att vara medveten om dina kollegors känslor och bakgrund.
    • Jag var helt utan förståelse och hade inte alls den medvetenheten som behövdes i situationen
    • Lär känna dina kollegor: Genom att förstå dina kollegors personligheter och gränser kan du bättre anpassa ditt beteende och dina kommentarer för att undvika missförstånd.
    • Jag hade inte alls någon kunskap om denna kollega: Jag borde inte varit så tydlig, jag borde kanske inte alls pratat med honom.
    • Föreslå ett möte för att reda ut missförstånd: Om det uppstår en konflikt, föreslå ett privat möte där ni kan prata ut. Förklara din avsikt och lyssna på den andres perspektiv.
      Absolut ska jag göra ett försök.
    • Använd ”jag”-budskap: När du pratar om konflikten, använd ”jag”-budskap för att undvika att den andra personen känner sig attackerad. Till exempel, ”Jag kände att jag kanske uttryckte mig fel…” istället för ”Du missförstod mig…”.
    • Jag är ledsen för att jag försökte skoja till det, jag visste verkligen inte att jag sårade eller kränkte dig det var inte min avsikt. Det är väldigt viktigt för mig att vi inte har någon olöst konflikt mellan oss.

      Avslutning

      Nåja, dags att göra kvällen till min. Här avslutar jag mitt inlägg och önskar dig en god kväll. Har du haft konflikter på jobbet, har du kränkt någon utan att det var avsikten och hur gjorde du då för att ni skulle få en bättre kontakt efter att du plumpat dig?

      Slutord: Skoja inte eller försök inte att skoja med alla; det kan vara så att de tror att du är ute efter att kränka dem.

      Carina Ikonen Nilsson Lev idag just nu, igår finns inte kvar och morgondagen kommer först i morgon. Just nu går att leva i.

      #Arbetsplatskultur #Konflikthantering #Kommunikation #Kollegor #Ursäkt #Relationsbyggande #Arbetsmiljö


      Upptäck mer från Malix.se

      Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

      Lämna en kommentar

      Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

      Upptäck mer från Malix.se

      Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

      Fortsätt läsa

      Rulla till toppen