Dahlia som håller på att slå ut

Oskar-serien, del 2 – Måste alla barn kunna knyta skor?

Det här inlägget skrevs första gången 2012 och är nu uppdaterat. Det är del 2 i en serie om Oskar – en pojke vars möten med skolan väcker viktiga frågor om hur vi ser på olikheter. Serien publiceras på tisdagar varje vecka tills ämnet är färdigt.

Read this on English.

Oskar serien del 1

Läs del 3 här → (aktiveras när inlägget är publicerat)

Hur viktigt är det egentligen att alla barn kan knyta skor? Och vad händer när skolan försöker forma ett barn efter en mall, istället för att se det som gör barnet unikt? Det här är berättelsen om Oskar – och om varför vi måste våga låta olikheter blomma.

Inledning

Igår kväll skulle jag hjälpa min dotter med en uppgift från skolan. Hon går i tvåan på gymnasiet, och just nu läser de om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – något vi i vår familj har lång erfarenhet av.

Men när jag fick höra vad de lärt sig, och läste hennes anteckningar, blev jag mörkrädd. Inte för ämnet i sig, utan för hur det beskrevs och vad som ansågs viktigt.

Måste alla kunna knyta skor?

I en C-uppgift skulle en pojke vid namn Oskar, 12 år gammal, “hjälpas in i gemenskapen” och dessutom lära sig knyta sina skor. Gympan skulle också vara en aktivitet att utveckla.

Oskar-serien
Foto/Illustration: Tommy Hagman, kaninkonstnär – publicerad med tillstånd.

Oskars styrkor – och skolans syn på dem

Oskar hade fler saker han “måste” lära sig. Men är det verkligen han som måste förändras? Eller borde vi i stället lära omgivningen att möta Oskar så han får vara den blomma han är?

Måste vi göra om honom till en alldaglig maskros när han i själva verket är en skogsstjärna – eller kanske en ovanlig blomma som inte alla får se?

Om Oskar trivs i bibliotekets hyllor och älskar att läsa om världsrekord, varför får han då inte göra det? Samtidigt skulle skolan kunna använda hans specialkunskaper på ett positivt sätt, låta honom glänsa i klassrummet genom att dela med sig av sina fakta.


När skolan formar i stället för att möta

En annan sak som skrämde mig var när min dotter sa:

”Nej mamma, vi pratar inte om ADHD, Tourettes eller något annat än autism och Asperger!”

Då förstod jag varför skolan ser ut som den gör. Om du är annorlunda får du tydligen passa in i en mall – i det här fallet “autism”.

Var finns mångfalden? Var finns viljan att möta individen på dennes villkor?

Att stöpa alla i samma form gör mig kall. Himlen som var klarblå när vi började prata blev mörk av mina funderingar.

Se barnens tillgångar

Vi får inte beskylla Oskar för att han har Asperger. Han har inte valt det och kan inte rå för det. Men när vi försöker forma honom efter skolans mall gör vi just det.

Alla barn gillar inte gympa – och varför ska alla då ha gympa och få betyg i det? Oskar skulle kunna bidra genom att mäta längder i hopp, föra statistik eller skapa utvecklingskurvor. Han skulle kunna använda sina intressen för att utveckla sig själv och hjälpa andra.

Tillgångar är det vi är bra på – och alla är inte bra på att knyta skor. Vissa har spetskunskaper som borde få blomma.
Det här är kärnan i Oskar-serien skolan – att vi behöver se barns styrkor mer än deras svårigheter!

Illustration av Tommy Hagman
Foto/Illustration: Tommy Hagman, kaninkonstnär – publicerad med tillstånd.

Mellan raderna

Det här inlägget handlar egentligen inte om skosnören. Det handlar om alla de små krav som vuxenvärlden kan lägga på barn – krav som ibland får skymma barnets riktiga styrkor. Oskar är en påminnelse om att vi behöver lyfta fram det som redan blommar, i stället för att försöka forma om.

Frågor till dig som läser

  • Ska skolan forma barnen efter en mall, eller forma undervisningen efter barnen?
  • Tycker du att det är viktigt att alla barn ska kunna knyta skor – eller finns det andra saker som är viktigare att lägga fokus på?
  • Har du själv mött ett barn som kämpade med något som vuxna såg som ”litet” men som för barnet var ett stort hinder?
  • Hur tycker du att vi vuxna kan bli bättre på att se och lyfta fram styrkor i stället för svårigheter?

Den här texten publicerades första gången 10 oktober 2012 och är nu uppdaterad och återpublicerad.

Oskar-serien
Foto/Illustration: Tommy Hagman, kaninkonstnär – publicerad med tillstånd.
Carina Ikonen Nilsson

Gårdagen har redan lagt sig till ro i historien, morgondagen väntar längre fram. Men just nu – det är här livet händer. -Carina Ikonen Nilsson 

 Vill du få nästa inlägg direkt i din mejl? Prenumerera här!

Vill du stödja min blogg?



Ett annat inlägg om ADHD, går att läsa här-> En Tidig Start och En Reflektion om Dyslexi och ADHD

Bra länkar att kika på:

Autism Sverige

Specialpedagogiska skolmyndigheten


Upptäck mer från Malix.se

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Föregående

Oskar Series, Part 2

3 kommentarer

  1. SÅ fantastiskt bra skrivet Carina – klok analys – tänk att de är så duma i skolan..

    Kram V

  2. Fredrik Larsson

    På pricken. Denna evinnerliga förväxling av VAD man behöver med HUR man gör… Om man inte ger rätt saker, utan fastnar i att ”lära ut” hur man ska göra sådant som har komplett noll och intet värde, det är inte bara slöseri med tid och resurser, det är dessutom förnedrande. Om jag, lytte och halte, skulle tvingas bli lärd att springa vore det inte stort bättre, eftersom det givetvis är omöjligt att uppnå.

    Jag hoppas vi på något vis kan finna medlen för att avlöna någon som på heltid kan utbilda samtliga sveriges skolområden i hantering av NPF. De som frivilligt söker kunskapen, de är ju självhjälpande, värre är det med de som inte gör det…..

  3. stina lundström

    Mörkrädd var ordet. Jag trodde skillnaden var tjusningen med mänskligt liv – att vara unik utan att man skall stöpas om och in i det stereotypa:”precis som alla andra”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

Upptäck mer från Malix.se

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa