Motiverande omständigheter och osynligt stöd börjar långt innan lektionen. Hur Oskar har sovit, om han ätit frukost, om det gör ont i huvudet ågot oroar honom – allt det avgör vad dagen bär på. I den här delen av Oskar-serien vill jag lyfta fram hur vi vuxna kan läsa av dagsformen, hitta till motivationen och vara det osynliga stödet som gör skillnad.

Read this post in English. ->Motivating Circumstances and Invisible Support – The Oskar Series on Daily Form and Relationships


I de tidigare delarna av Oskar-serien skrev jag om barns unika styrkor (del 1) och om hur små vardagskrav, som att knyta skor, kan skymma det som verkligen spelar roll (del 2). Nu vill jag ta nästa steg och prata om något jag ofta säger när jag föreläser:


Motivation slår klass

Redan på Freuds tid sa man: utan motivation gör vi ingenting. Det är lika sant i dag. Alla metoder, alla regler och alla mallar spelar ingen roll om barnet inte känner motivation.

För Oskar räcker det aldrig med att vuxna säger ”du måste”. Han behöver en anledning. Och den anledningen måste bottna i honom själv – i hans intressen, hans dagsform och hans ork.

När vi hittar till motivationen, då hittar vi också till Oskar.


Att förstå motiverande omständigheter och osynligt stöd

Oskars ork börjar inte i klassrummet. Den börjar redan kvällen innan. Har han sovit gott eller legat vaken länge? Åt han frukost eller gick han hungrig till skolan? Har han ont i huvudet, eller blev det en jobbig morgon hemma?

Alla dessa små detaljer blir motiverande omständigheter. De avgör om han orkar knyta sina skor, delta i ett grupparbete eller ens komma in i klassrummet.

Det betyder att vi vuxna måste vara nyfikna på Oskar varje dag. Vad bär han med sig just i dag? Och ibland behöver vi få veta det redan innan – genom ett bra samarbete mellan skola och hem. När läraren vet att natten varit orolig, eller att frukosten blev kaotisk, kan bemötandet bli annorlunda.

Att förstå dagsformen handlar alltså inte om att ge barnet en ursäkt – det handlar om att ge oss vuxna möjligheten att anpassa och att ge rätt osynligt stöd.


Barn med NPF i skolan – blyertsteckning av ett barn som drar sig undan när världen blir för mycket
Blyertsteckning av ett barn i huvtröja som sitter tyst vid vattnet – en symbol för Oskars behov av trygghet, stillhet och osynligt stöd

Motivation som bro

Motivation kan aldrig tvingas fram. Men vi kan hitta den i Oskars intressen – världsrekord, fakta, statistik. När vi gör det blir motivationen en bro mellan hans värld och vår.

I stället för att säga: ”Du måste vara med på gympan”, kan vi säga:
”Kan du mäta längderna och föra statistiken?”

Plötsligt blir Oskar delaktig – på sitt sätt.


Det osynliga stödet – och relationen som grund

Osynligt stöd behövs allra mest när dagsformen är låg. När allt gått fel, när orken är slut och när Oskar inte längre orkar försöka.

Det stödet säger inte: ”Nu har du misslyckats igen.”
Det säger: ”Det var ett försök. Nu provar vi igen.”

Ibland handlar det om att bara sitta bredvid. Ibland om att spela ett spel tillsammans – för lärande sker också i lek och i mellanrum.

Men oavsett form finns det en sak som är viktigare än allt annat: relationen. Utan relation spelar det ingen roll hur många metoder eller strategier vi använder. Relationen är A och O – det är där tryggheten och motivationen börjar.


Frågor till dig som läser

  • Tycker du att motivation är viktigare än krav – eller måste vissa saker alltid läras?
  • Har du sett ett barn växa när någon tog tillvara på deras intresse?
  • Hur kan vi vuxna bli bättre på att se när det är rätt dag – och när det inte är det?

Mellan raderna

Det här handlar inte om skosnören eller regler. Det handlar om att våga se barnet och ställa frågan: Vad får dig att vilja? Motiverande omständigheter och osynligt stöd är inte ett krav – det är en nyckel.

Reflektion

Vi kan inte styra barns dagsform. Men vi kan styra vårt bemötande. Och när vi hittar motivationen, då hittar vi vägar som både vi och barnet kan gå tillsammans.


Tidigare delar i serien:

Extern läsning:


Vill du följa serien om Oskar och få nästa del direkt i din inkorg?
Prenumerera här

Vill du stötta mitt skrivande?
Stöd mig på PayPal


Carina Ikonen Nilsson

Gårdagen har redan lagt sig till ro i historien, morgondagen väntar längre fram. Men just nu – det är här livet händer. – Carina Ikonen Nilsson

FAQ – Oskar-serien del 3

Vad betyder motiverande omständigheter?
Det är de förutsättningar som gör att barnet kan och vill delta. För Oskar kan det handla om att han sovit gott, fått i sig frukost eller sluppit huvudvärk. Det kräver också nyfikna vuxna och ett samarbete mellan skola och hem.

Varför är motivation viktigare än krav?
För att utan motivation händer ingenting. Krav kan skapa motstånd, medan motivation öppnar dörrar till lärande, delaktighet och utveckling.

Vad menas med ”Motivation slår klass”?
Det betyder att även det bästa klassrummet och den bästa undervisningen missar målet om barnet saknar motivation. Motivation är alltid grunden för lärande.

Hur kan man stötta Oskar genom osynligt stöd?
Genom att finnas där även när orken tar slut. Det kan vara att sitta bredvid, spela ett spel eller säga: ”Det var ett försök – nu provar vi igen.” Allt bygger på relationen mellan barnet och den vuxne.


#Oskarserien #ADHDiSkolan #NPF #MotivationSlårKlass #OsynligtStöd #BarnOchSkola


#OskarSeries #ADHDinSchool #Neurodivergence #MotivationBeatsClass #InvisibleSupport #ChildrenAndSchoolr det och för den som hör det.


Upptäck mer från Malix.se

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.