Äta grönsaker i regnbågens färger.

Kom hem vid 18 idag efter en dag i utbildningens tecken. Väl hemma bjöd maken på ryggbiff, savojkål och massvis med andra grönsaker. Jo, jag är nog gift med världen bästa maken. Eller i alla fall så vet han vad jag gillar.

Jag och mina böcker. Nu läser jag kanske inte böckerna med pärm, nej mitt sätt är att lyssna på böcker. Min förra bok 1% boken är avslutad. Den lyssnade jag på två gånger under några dagar. Den va riktigt bra.

Nu läser jag Rangan Chatterjee Hälsobalansen 4 steg. Jag har läst han innan. Jag gillar hans simpla enkla tips. Ät grönsaker i regnbågens färger och låt dina smaklökar uppleva genuina råa smaker av naturlig kost. Ingen processad mat och undvik socker.

Min son har undvikit socker nu i 3 år gått ner från en ohälsosam vikt med 44 vilket han gjorde under mindre än två år. Han äter idag inte saker som innehåller socker som är över 3%. Vår son äter en ganska så smal väg av alternativ i mat men älskar broccoli, brysselkål, morötter samt blomkål. Inget helt kött förutom Kycklingfilé, inte någon annan fisk än fiskbullar. Köttfärs funkar men bara den som är från ICA. Pommes äter han gärna men även potatis, ris och pasta. Mc Donalds gillar han men äter det väldigt sällan. Skulle vi göra Kycklinggryta ala familjens special så att den passar alla. Då är den fullspäckad med morötter, lök, gjord på kokosmjölk, buljong och svampar. Mycket örtkryddor samt lite Curry.

När vi gör sådan gryta så gör vi stor grytan då han har mat i flera dagar. Vilket gör att vi övriga familjen kan ställa till och laga annan mat som han inte äter. Har vi en kycklinggryta i kylen, så vet vi om att han får i sig lagad mat fast vi övriga äter sånt som han inte ens vågar smaka på. Nu nog talat om sonens kostvanor.

Men Rangan Chatterjee pratar mycket om socker, att det stör våra kroppar, processad mat och att vi behöver lära oss att njuta av regnbågens alla färger i grönsaker.

När vi grillar äter jag mest grönsaker, dom är viktigast att äta vid grillning.

Jag formligen älskar grönsaker, grönkål, savojkål, rödkål, vitkål, broccoli, ja alla grönsaker är mina favoriter. Men ändå blir det perioder av minsta möjliga, fast det är så enkelt att lägga till till maten vi äter. Nu har jag bestämt mig igen att nej, nu får det vara nog med bara några ynka tråkiga tomter och gurka.

Nu ska det till mera. Mera av allt med färger och smaker. Kål framför allt, för det finns och blir så gått bara genom att steka dom eller bara äta dom som de är. Finns det något godare än grönkål blandat med lite äppelcidervinäger, olja och salt peppar? Eller varför inte steka grönkål med lite salt och peppar. Lika så med Savojkål stek den ha lite salt och peppar lite chili och du har en gudomlig rätt bara så.

Rangan pratar om mera än bara maten, han pratar om rörelser, sömnen och den där viktiga egentiden. Han är verkligen värd att läsa och lägger du sedan till 1 % ar boken så inser man hur enkelt det egentligen är.

Det är enkelt och det finns så många vinster, med att ta hand om sig. Inte bara kroppshyddan, utan så mycket mera så som den psykiska hälsan och kroppens alla delar. träning gör att du får ett bättre arbetsminne, hjärnan åldras inte lika fort. Finns massvis mera att säga om just träning och hjärnan även dr Anders Hansen pratar om just träning och fördelarna som blir till i din hjärna.

Visste du det att gör du bara en liten förändring och håller fast vid den längre än tre veckor så blir det en vana. Att bara börja med en lite sak och verkligen bestämma sig att det där, det ska jag göra är enkelt.

Ta en morgonpromenad bara i fem minuter till en början. Det räcker jag lovar dig att efter några veckor, kommer du vilja ta flera steg få mera frisk luft, det blir en vana. Ha en bra bok i öronen så blir promenaden en lärorik enkel sak. Att bara börja med 5 minuter låter kanske löjligt, tar det emot så är de där femminuterna mera än inget alls. Höjer du sedan till 10 minuter så är det mera än 5, 15 och så vidare. Visst har du i alla fall en 15 minuter att lägga på dig själv och din hälsa.

Nog om detta gör något idag och det kommer att betala sig i framtiden. inte i morgon kanske men där framme i framtiden. Det handlar om att hålla i och hålla ut. Börja i små små steg.

Lev idag just nu, igår finns inte kvar men, är ett spår idag, Morgondagen kommer först i morgon. Det är just nu som gäller, just nu i denna stund kan du göra något som ger dig resultat i framtiden.

Nepp Nog för nu, jag ska ut och ta en lite promenad ner till Återvinningen slänga sopor. +++

*Blir några steg,

*sparar miljön genom att inte ta bilen.

*Sparar miljön genom att lämna saker på rätt plats.

*Dessutom städade jag lite i köket och toa idag med mina miljövänligare medel som gör det så enkelt. Här kan även du bidra med miljögörandet genom att använda dessa fantastiska produkter.

Carina Ikonen Nilsson
Publicerat den
Kategoriserat som Malix

av Carina Ikonen Nilsson

2009 skrev jag boken Jag föredrar att kalla mig impulsiv. Idag är jag ute och pratar om Npf hur det kan funka och vad som inte funkar. En och annan bok säljer jag också.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.